counter

Το Μουσείο των Φράσεων

Το Μουσείο των Φράσεων

Το Μουσείο των Φράσεων

Ένα ταξίδι στο χώρο και το χρόνο, ένας τρόπος να δούμε τη σύγχρονη Ιστορία της Ευρώπης, στην παράσταση που βραβεύθηκε από το Φεστιβάλ του Εδιμβούργου και από την Ένωση Κριτικών στο Παρίσι και παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης στις 26, 27 και 28 Φεβρουαρίου 2014. Ο εκπληκτικός Γάλλος ηθοποιός André Wilms, πλαισιώνεται από το Mondriaan Quartet που παίζει ζωντανά.

 

Το θέαμα και το ακρόαμα, η περφόρμανς και η συναυλία, τα multimedia και τα εικαστικά, ο κινηματογράφος και το live video, η ποιητική της καθημερινότητας και η περιπέτεια της ευρωπαϊκής σκέψης γίνονται «ένα σώμα» σε αυτήν την παράσταση του 2004 που οδήγησε το μουσικό θέατρο σε νέες τοπογραφίες και τον θεατή του 21ου αιώνα στην εμπειρία ενός ολικού έργου τέχνης.

«Νόστος για ό,τι χάθηκε» σημαίνει στη γλώσσα των Αβοριγίνων Αυστραλών ο δυσπρόφερτος τίτλος κι ένα «μουσείο φράσεων» απαρτίζει το κείμενο της παράστασης, συντεθειμένο από σκέψεις και αφορισμούς του Νομπελίστα συγγραφέα Ελίας Κανέτι. Όλα ξεκινούν με το φημισμένο Mondriaan Quartet να ερμηνεύει το 8ο Κουαρτέτο του Σοστακόβιτς κι όλα εξελίσσονται με τον αινιγματικό και ονειρικό τρόπο του υπερρεαλισμού: μηχανές-ρομπότ και ένα κανονικό σπίτι εμφανίζονται στη σκηνή, ενώ ο πρωταγωνιστής, ο βετεράνος ηθοποιός Αντρέ Βιλμς,  εγκαταλείπει ξαφνικά το θέατρο. Μια χειροκίνητη κάμερα τον ακολουθεί στους δρόμους της Αθήνας και, έπειτα, σε ένα διαμέρισμα του κέντρου, όπου η παρασκευή μιας ομελέτας συγχρονίζεται άψογα με το Κουαρτέτο για έγχορδα του Ραβέλ, όπως ακριβώς η ύπαρξή μας συνενώνει το τετριμμένο και τη μεταφυσική.

Βραβευμένος με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1981, ο ισπανο-εβραϊκής καταγωγής συγγραφέας, στοχαστής και θεωρητικός Ελίας Κανέτι (1905-1994), συνέδεσε αναπόσπαστα στο έργο του το μοντερνισμό, τη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία, αναλύοντας πρωτίστως το θέμα της ψυχολογίας της μάζας. Είναι ο συγγραφέας του περίφημου μυθιστορήματος Η Τύφλωση (1931) και του κορυφαίου θεωρητικού έργου Μάζα και Εξουσία (1960), καθώς επίσης θεατρικών έργων, με γνωστότερο το Οι Αριθμημένοι (1956), αλλά και μελετών, όπως Η άλλη δίκη. Τα γράμματα του Κάφκα στη Φελίτσε (1969) και Η Συνείδηση των Λέξεων (1975). Τα περισσότερα κείμενα του έχουν μεταφραστεί και κυκλοφορούν στα ελληνικά.

Το Eraritjaritjaka βασίζεται κυρίως στην αυτοβιογραφική τριλογία του Ελίας Κανέτι Η γλώσσα που δεν κόπηκε (1977), Ο πυρσός στο αυτί (1980) και Το παιχνίδι των ματιών (1985), η οποία έχει μεταφραστεί και κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Καστανιώτη, καθώς επίσης και στο -εξίσου αυτοβιογραφικό- Πάρτι και Αερομαχίες (2005), το οποίο εκδόθηκε μετά το θάνατό του και κυκλοφορεί στα ελληνικά πάλι από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Έχοντας σαν σημεία-αναφοράς το έργο του συνθέτη Χανς Άισλερ και του δραματουργού Χάινερ Μύλλερ, ο Χάινερ Γκαίμπελς (γεν. 1952) είναι από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του σύγχρονου μουσικού θεάτρου. Κατά το διάστημα 2012-2014 διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής της περίφημης Ruhrtriennale, του Φεστιβάλ Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βόρειας Βεστφαλίας-Ρηνανίας.

Το 2008 παίχτηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών η παράσταση του Χάινερ Γκέμπελς Μαύρο πάνω σε άσπρο, ένα είδος μουσικοθεατρικού ρέκβιεμ για τον Χάινερ Μύλλερ, το οποίο, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το 1996, χάρισε στο δημιουργό της τη διεθνή αναγνώριση.

Το Eraritjaritjaka είναι το τελευταίο μέρος μιας τριλογίας που δημιούργησε ο Γκαίμπελς με πρωταγωνιστή τον Αλσατό βετεράνο ηθοποιό του θεάτρου και του κινηματογράφου Αντρέ Βιλμς, γνωστό κυρίως από πρωταγωνιστικούς ρόλους στις ταινίες του Aki Kaurismäki, όπως το πολυβραβευμένο Λιμάνι της Χάβρης (2011).

 

Παράλληλες Δράσεις

Τρίτη 25 Φεβρουαρίου: Masterclass από τον Heiner Goebbels

13:00-16:00 Αίθουσα χορού

Σύμφωνα με την κλασική έννοια, το «δράμα» εστιάζει συνήθως σε ψυχολογικές συγκρούσεις ανάμεσα σε αντιπροσωπευτικά πρόσωπα πάνω στη σκηνή. Σε αυτή τη διάλεξη, ο Χάινερ Γκαίμπελς αναπτύσσει –χρησιμοποιώντας παραδείγματα με βίντεο από τα δικά του έργα μουσικού θεάτρου– πώς αυτή η έννοια αντικαθίσταται από ένα «δράμα αντίληψης» για τον θεατή. Η πολυφωνία των μέσων και οι αντιστίξεις μεταξύ μουσικής και λογοτεχνίας, σώματος και φωνής, ακοής και όρασης κλπ., συνιστούν την καλλιτεχνική εξέλιξη προς ένα θέατρο ως εμπειρία – πέρα από μια γραμμική αφήγηση και πέρα από τη συμβατική έννοια του παρόντος και της δραματικής έντασης.

Απευθύνεται σε: Επαγγελματίες από διαφορετικούς καλλιτεχνικούς χώρους, όπως σκηνοθέτες, συνθέτες, συγγραφείς και ηθοποιούς. Γλώσσα: Αγγλικά. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η παρακολούθηση της παράστασης Eraritjaritjaka, το μουσείο των φράσεων.

 


Info: Ημέρες και ώρες: 26 - 28 Φεβρουαρίου 2014 στις 20:30. Εισιτήρια: 15- 18- 28€, μειωμένο: 10- 12- 15€ και άνεργοι: 5€. Κρατήσεις: Tηλ: 213 017 8002 | Email: education@sgt.gr | Yπεύθυνη: Μυρτώ Λάβδα. Αποκτήστε το εισιτήριό σας ηλεκτρονικά, τηλεφωνικά ή από τα εκδοτήρια εισιτηρίων της Στέγης. Πληροφορίες παραστάσεων και τηλεφωνική πώληση εισιτηρίων 210 900 5 800 (Δε-Κυρ: 9:00-21:00). Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών για αγορά εισιτηρίων online με χρέωση της πιστωτικής σας κάρτας. Εύχρηστος οδηγός online αγοράς εισιτηρίων θα σας καθοδηγήσει βήμα-βήμα στην επιλογή παράστασης, θέσης, καθώς και στη διαδικασία αγοράς εισιτηρίου.

Το Μουσείο των Φράσεων

 

 

 

MOST POPULAR
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΔΑΦΝΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ Α.Ε.
ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΩΝ 2
15125 ΜΑΡΟΥΣΙ
ΤΗΛ: 210 2594100
FAX: 210 2594000

Για να διαφημιστείτε στο FTHIS.GR επικοινωνήστε με το εμπορικό τμήμα της εταιρίας μας:

Διεύθυνση Διαφήμισης:
e-mail: info@fthis.gr
Tηλ.: 210 2594100

Like us Follow us Find us
fthis.gr
Daphne